poniedziałek, 3 marca 2014

Tragedia Makbeta


Autor plakatu operuje kolorem jako dodatkowym środkiem wyrazu, stosuje wyraźne kolory. Fioletowe tło ma symboliczne znaczenie, to kolor żałoby i zadumy. Taki kolor wiąże się z okresem Adwentu, czyli oczekiwania na narodziny Chrystusa. Na plakacie łączy te dwa znaczenie , staje się barwą, która jednocześnie niesie ze sobą nadzieję, a jednocześnie to symbol smutku i żałoby. Zdecydowana kolorystyka ma wyrażać też silne emocje bohaterów dramatu, na początku odwagę tana Kawdoru, jego determinacje w walce z królem Szwecji, poprzez niezrealizowane ambicje, aż po strach zmuszający go do zbrodni.
 Tytuł utworu napisany jest żółtym kolorem, który staje się symbolizuje najwyższe wartości, ale też jest symbolem zdrady i fałszu. Taką postawę reprezentuje główny bohater, który jako wasal króla Dunkana dopuszcza się zdrady swojego lennika.

 Autor plakatu umieszczając na plakacie wybranych bohaterów wyróżnił ich jako postacie najważniejsze w dramacie. Wyraźnie zarysowana jest postać głównego bohatera, który sylwetka jest pokazana na tle zamku. Makbet nosi dumnie koronę na głowie, jest najważniejszą osobą w dramacie. Scena przedstawia moment koronacji Makbeta na króla Szkocji. Korona, którą
nosi na głowie staje się przyczyną nieszczęścia i zbrodni, na jaką decyduje się tan Glamis. Kluczowe w dramacie jest spotkanie Makbeta z trzema wiedźmami, które przepowiadają tanowi, że zostanie królem. W tym momencie poddany Dunkana nie może zapomnieć o przepowiedni, pragnie zaspokoić swoje osobiste ambicje, nawet za cenę zbrodni. Na plakacie znajdują się dwie postaci kobiece, pierwsza Lady Makbet pochylona składa pocałunek, którego adresatem jest mężczyzną sięgający po koronę. Druga postać kobieca jest przerażona, to ta sama Lady Makbet, która bliska szaleństwa nie może poradzić sobie z wyrzutami sumienia.

Centralną częścią plakatu stanowi sztylet, który staje się narzędzie zbrodni, ale też świadkiem nieszczęścia i upadku Makbeta. Na dole znajdują się dwie postaci, są to walczące sylwetki Makbeta oraz Malkolma.   Ciekawa kolorystyka plakatu, sylwetki bohaterów oraz operowaniem perspektywą sprawia, że plakat oddaje tragizm głównego bohatera.

2 komentarze:

  1. Renesans naprawdę powinien być kochany :) Wspaniała epoka, wspaniałe wzorce i ponadczasowe przesłanie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. świetnie opracowana praca, która pomogła mi w napisaniu własnej, za co szczerze dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń